Vo For Best Clients,s.r.o. neustále držíme krok s aktuálnymi trendmi a legislatívnymi zmenami, ktoré ovplyvňujú online nakupovanie a e-commerce sektor. Nedávno sme sa zúčastnicli workshopu KPMG, na ktorom bola téma aj predložená legislatíva v slovenskom parlamente ( v čase písania článku po prvom čítaní ) ktorá predstavuje zásadné zmeny v ochrane spotrebiteľa, ktoré si vyžadujú našu pozornosť a pripravenosť na adaptáciu. Rozhodli sme sa vám preto najpodstatnejšie zmeny priblížiť formou článku.
Nové práva a povinnosti pre obchodníkov a prevádzkovateľov e-shopov
Zavádza sa nová terminológia, kde pojem "obchodník" nahradí doteraz používané termíny "predávajúci" a "dodávateľ". Táto zmena má za cieľ zjednodušiť a unifikovať legislatívu tak, aby bola zrozumiteľnejšia pre všetkých aktérov na trhu.
Rozšírenie práv spotrebiteľov
Spotrebiteľom sa predlžuje lehota na odstúpenie od spotrebiteľskej zmluvy na 30 dní, namiesto aktuálnych 14 dní.
Ochrana pred cenovou manipuláciou a klamlivými praktikami
Legislatíva prináša nové pravidlá pre uvádzanie zliav a boj proti marketingu produktov dvojakej kvality. Tieto opatrenia sú navrhnuté tak, aby podporovali férové obchodné praktiky a chránili spotrebiteľov pred zavádzajúcimi akciami. Príklad je povinnosť uvádzať najnižšiu cenu produktu za posledných 30 dní.
Výpočet výšky pokuty
Novela mení spôsob výpočtu pokút. V prípade najzávažnejšich pokút môže ŠOI udeliť obchodníkovi pokutu do výšky 5% z ročného obratu.
Transparentnosť recenzií a online trhu
Zabezpečenie autenticity hodnotení a informovanosť o kritériách vyhľadávania produktov sú ďalšími krokmi k transparentnosti a zlepšeniu dôvery spotrebiteľov v online nakupovanie. V skratke ide o povinnosť uvádzať, akým spôsobom sú recenzie zberané.
Online inzercia
Pri inzercií na online trhoch bude povinné uvádzať informáciu či ponuku uverejnil obchodník alebo fyzická osoba.
Digitálne aspekty nakupovania
Nová legislatíva kladie dôraz na nové pojmy: digitálny obsah, digitálne služby a veci s digitálnymi prvkami. To znamená, že prevádzkovatelia e-shopov budú musieť poskytovať podrobnejšie informácie o funkčnosti a interoperabilite našich produktov, čo je kľúčové pre zabezpečenie transparentnosti a dôvery spotrebiteľov v digitálnom prostredí.
Zodpovednosť za chyby a informačné povinnosti
Za chyby digitálneho obsahu alebo digitálnych služieb bude obchodník zodpovedať počas doby, ktorá nemôže byť kratšia ako dva roky od dodania. Toto pravidlo zvyšuje ochranu spotrebiteľa a zároveň nás motivuje k zabezpečeniu vysokej kvality našich produktov a služieb.
Ďôkladne sledujeme vývoj tejto legislatívy a pripravujeme sa na implementáciu všetkých potrebných zmien do našich procesov a obchodných podmienok, aby sme pre vás zabezpečili nástroje pre plnú súladnosť s novými pravidlami. Naše úsilie je vždy zamerané na to, aby nákup na našej platforme bol pre zákazníkov nielen príjemný, ale aj bezpečný a transparentný.
Expertné konzultácie v oblasti eshopov poskytujeme nielen našim klientom, ale je možné si dohodnúť konzultáciu aj Vášho eshop alebo web riešenia.